Onderhoud van houten gevelelementen

ONDERHOUD VAN HOUTEN GEVELELEMENTEN. DE KOZIJNEN ZIJN GELEVERD MET EEN VOORLAKSYSTEEM. BINNEN 6 MAANDEN (TRANSPARANT) OF BINNEN 12 MAANDEN (DEKKENDE KLEUREN) MOETEN ZE WORDEN AFGELAKT.

Gefeliciteerd met uw aankoop! Wij hopen dat onze kozijnen, ramen en deuren aan al uw verwachtingen voldoen. Bij de productie besteden we veel zorg en leveren gedetailleerde verwerkingsvoorschriften mee. Regelmatig onderhoud is essentieel om de waarde van uw woning te behouden.

KWALITEIT VAN HOUTEN GEVELELEMENTEN (KVT)

Gevelelementen, kozijnen, ramen en deuren moeten aan strenge kwaliteitseisen voldoen, zowel voor het gebruikte hout als de fabricage. Onze producten zijn voorzien van een KOMO-gecertificeerd Wijzonol voorlaksysteem (concept II). Dit systeem voldoet aan de BRL 0817-normen van SKH en heeft een minimale laagdikte van 120 micrometer voor dekkende afwerking en 140 micrometer voor transparante afwerking.

Transport, opslag en montage
Voor een correcte uitvoering van transport, opslag en montage moet u de normen volgen in KVT, katern 72 en 73. Zie: kvt-online.nl

AFWERKING EN OPLEVERING: SAMENWERKING IS BELANGRIJK

Hoewel timmerfabrieken steeds vaker gevelelementen compleet met beglazing en aflak leveren, worden het glas en schilderwerk bij veel woningen nog door derden verzorgd. Eerst komt de glaszetter aan bod, want vakbekwame beglazing is van essentieel belang voor de levensduur. Vervolgens beoordeelt de schilder de gevelelementen op beschadigingen en herstelt deze, voordat hij de laatste verflaag aanbrengt. Deze laatste verflaag beschermt tegen weersinvloeden en geeft de kozijnen hun uiteindelijke uitstraling.

INSTRUCTIES VOOR DEKKEND SCHILDERWERK

Buitenwerk:

  1. Maak het houtwerk grondig schoon met een mild reinigingsmiddel, zoals Universol of St. Marc.
  2. Schuur het houtwerk grondig met schuurpapier P220.
  3. Herstel beschadigde delen met LBH SDT Ultra voorlak en schuur tussentijds licht op.
  4. Schuur de bijgewerkte delen licht op en werk af met LBH SDT Ultra Hoogglanslak.

Binnenwerk:

  1. Maak het houtwerk grondig schoon met een mild reinigingsmiddel, zoals Universol of St. Marc.
  2. Schuur het houtwerk grondig met schuurpapier P220.
  3. Herstel beschadigde delen met AQUA Hechtprimer Bioseries en schuur tussentijds licht op.
  4. Schuur de bijgewerkte delen licht op en werk af met AQUA Zijdeglans.

TIPS VOOR ONDERHOUD

Gevelelementen worden met zorg vervaardigd, maar om vochtproblemen te voorkomen, moet u enkele kwetsbare punten goed in de gaten houden. Regelmatige inspectie en onderhoud van het verfsysteem zijn daarbij onmisbaar.

Waarop letten:

  • Afstand onderdorpels: Minstens 50 mm tussen houten onderdorpels en tuin/bestrating.
  • Voorkom begroeiing: Gras en planten tegen het houtwerk houden het langdurig nat en kunnen vochtinfiltratie veroorzaken.

Onderhoudsschema: Voer de eerste volledige schilderbeurt uit volgens het onderhoudsschema. Tussentijdse bijwerkbeurten kunnen nodig zijn bij beschadigingen. Een vakman kan helpen bij het inspecteren en beoordelen van onderhoudsbehoeften.

Let vooral op:

  • Verbindingen: Naden bij verbindingen.
  • Kale plekken: Scherpe randen.
  • Verfslijtage: Verpoederen van verf op onderdorpels aan de zonzijde.

Controle of inspectie?

Verf slijt door weer en wind, sneller aan de zonzijde dan aan de schaduwzijde. Donkere kleuren absorberen meer warmte, waardoor hogere oppervlaktetemperaturen en grote spanningen ontstaan. Dit versnelt het verouderingsproces van de verf. Zorg ervoor dat het beglazingssysteem vocht buiten houdt, want slecht onderhoud kan de garantie en schadeafhandeling nadelig beïnvloeden.

Verwerkingsvoorschriften van Wijzonol producten

  • LBH SDT Ultra voorlak: Link
  • LBH SDT Ultra Hoogglanslak: Link
  • AQUA Hechtprimer Bioseries: Link
  • AQUA Zijdeglans: Link
  • Wijzonol Transparant UV Zijdeglans: Link
  • AQUA Blank: Link

Klasse-indeling RAL & niet-RAL-kleuren

Speciale aandacht moet worden besteed aan kleuren in klasse 3

De tabel ‘Kleur en Onderhoud’ bevat talrijke RAL-nummers. Voor elke RAL-kleur wordt het verwachte onderhoud van de afwerklaag weergegeven in een klasse, gekoppeld aan de maximale verwachte temperatuur van het oppervlak die de RAL-kleur in de afwerklaag veroorzaakt.

Niet-RAL-kleuren kunnen ook worden ingedeeld in een van de drie onderhoudsklassen zodra de helderheidswaarde van de kleur bekend is (dit is de Y-waarde volgens ISO-norm 7724-1). Met de helderheidswaarde Y kunt u de stijging van de oppervlaktetemperatuur (TOS) berekenen volgens de formule: TOS = 47,5 x (1 – Y/100). Bij de indeling is er een verband tussen kleur en temperatuurstijging in de afwerklaag op het houtoppervlak.

 In klasse 1 zijn de kleuren gunstig (temperatuurstijging < 36°C). Deze kleuren kunnen onder alle omstandigheden worden toegepast, vooral als er factoren zijn die de onderhoudsfrequentie van het timmerwerk ongunstig beïnvloeden, zoals sterke blootstelling aan zonlicht of het gebruik van naaldhout in geveltimmerwerk. Voor kleuren uit klasse 1 kan het onderhoudsschema voor ‘lichte kleuren’ worden gehanteerd.

 In klasse 2 zijn de kleuren normaal (temperatuurstijging tussen 36-44°C). Over het algemeen kan het onderhoudsschema voor ‘lichte kleuren’ worden toegepast op kleuren die in klasse 2 vallen, met enkele opmerkingen. Voor kleuren in klasse 2 wordt altijd aangeraden om de horizontale delen met een hogere frequentie te inspecteren. Het onderhoudsschema voor ‘donkere kleuren’ geldt voor kleuren in klasse 2 wanneer er omstandigheden zijn die in de zomer kunnen leiden tot extreem hoge luchttemperaturen in combinatie met direct zonlicht, zoals bijvoorbeeld gevels op het zuid-zuidwesten of geveltimmerwerk boven warmte-reflecterende oppervlakken zoals water.

 In klasse 3 zijn de kleuren ongunstig (temperatuurstijging > 44°C). Als u kiest voor kleuren uit klasse 3, moet u vooral in ongunstige situaties waarin geveltimmerwerk is toegepast, rekening houden met versneld onderhoud. Het wordt dan aanbevolen om het onderhoudsschema voor ‘donkere kleuren’ te volgen.

 Bij het gebruik van deze kleuren, evenals bij transparante lakafwerking, vervalt de garantie op craquelé/openbarsten van de verf, evenals op het openbarsten van het onderliggende hout en/of houtfineer. Eventuele aanpassingen aan deze onderdelen als gevolg van deze kleurkeuze worden uitgevoerd op regiebasis.

Tips voor inspectie en uitvoering

Reiniging

Bij het wassen van ramen moet ook het houtwerk worden schoongemaakt; gebruik geen schurende of agressieve middelen, maar normale huishoudelijke reinigingsmiddelen.

Binnen schilderwerk

Om het buitenschilderwerk in optimale staat te houden, is regelmatig onderhoud van het binnen schilderwerk noodzakelijk.

Hang- en sluitwerk

Scharnieren, draaipunten en sluitingen kunnen doorgaans worden bijgesteld. Bij haperingen of moeilijke sluiting moeten de sluitingen of sluitkommen opnieuw worden afgesteld. Geef elk jaar een druppeltje zuurvrije olie aan alle scharnieren, draaipunten, raam- en deursluitingen, sloten, enzovoort, voor soepele werking. Bij stroeve sleutels is meestal wat grafiet voldoende (gebruik geen olie in het sleutelgat). Bij meerpuntsraam- en deursluitingen moeten de ‘haken’ worden ingespoten met een Teflonspray (gebruik beslist geen siliconenspray!).

Beglazing

Kitvoegen moeten schuin naar buiten aflopen; stilstaand water is schadelijk. Bij open naden tussen glas en kit moeten deze worden verwijderd en opnieuw worden aangebracht. Naden bij droge beglazingssystemen (rubberprofielen) moeten door een professional worden hersteld (profielen vervangen).

Sloten, deurkrukken, schilden, tochtprofielen, rubbers

Schilder deze onderdelen niet mee.

Glaslatten

Verwijder regelmatig vuil uit de ventilatieruimte onder de beluchtingslatten. Capillaire naden tussen glaslat en kozijn moeten worden afgedicht met polysulfide- of polyurethaankit.

Kale plekken en randen

Reinig, ontvet, licht opschuren, twee keer gronden en aflakken.

Open verbindingen

Uitkrabben en dichten van naadjes tussen kozijndelen (dorpels en stijlen) met polysulfide- of polyurethaankit (gebruik absoluut geen siliconen of siliconen houdende kit).

Aangebrachte brievenbussen

Grondig de randen inspecteren op tekenen van lekkage en andere problemen. Als er lekkage wordt geconstateerd, de brievenbus demonteren en voordat deze opnieuw wordt geplaatst, zorgvuldig voorzien van een randje van de eerdergenoemde kit als extra zekerheidsmaatregel.

×